Yoga vormen

Over Yoga

De letterlijke vertaling van “yoga” vanuit het Sanskriet is “juk”. Het juk is een instrument om twee uitersten te dragen en met elkaar te verbinden. Hierbij zijn evenwicht en balans van belang. Yoga staat voor verbinding, vereniging en relatie. Door yoga te beoefenen verbinden we lichaam, geest en gevoel, waarbij ademhaling een belangrijke rol speelt. Hierdoor ontstaat er eenheid, balans en heelheid binnen jezelf. Dit heeft ook effect op de manier waarop je de wereld om je heen ervaart en benadert.

Yoga is voor iedereen geschikt. Je kunt yoga beoefenen om een allerlei redenen, bijvoorbeeld voor een steeds terugkerende lichamelijke klacht, stress of omdat je in beweging wilt blijven, je soepel wil voelen. Maar je kunt ook yoga beoefenen omdat je in contact wilt komen met je lichaam en geest, op zoek naar wat meer rust en harmonie. Yoga is een moment van aandacht voor jezelf, wat de reden ook is. Het leert je in contact te zijn met jezelf, bewuster adem te halen, los te laten, grenzen en behoeftes te voelen en eventueel te verleggen en je fysieke gesteldheid te verbeteren.

Yoga bestaat uit lichaamsoefeningen (yogahoudingen worden ook wel asana’s genoemd) en ontspanningsoefeningen, zoals meditatie. Ademhaling staat daarbij centraal. Adem is de verbinding tussen de yogahoudingen en de verbinding met jezelf.  De asana’s hebben het vermogen om je concentratie te verbeteren en om kracht en souplesse op te bouwen. Een verbinding tussen lichaam en geest, tussen jezelf en je omgeving.

Yoga Studio Badu Woerden biedt de volgende vormen van Yoga aan:

Ashtanga Based Power Yoga (ook voor beginners):

Dit is een krachtige en dynamische vorm van yoga die veel voordelen biedt voor de mentale en fysieke gezondheid. De houdingen (asana’s) zijn vloeiend aan elkaar verbonden door een combinatie van adem en beweging (vinyasa’s). Omdat er geen pauzes zijn tussen de houdingen, ontstaat er een soort ‘flow’.

Power Yoga is inspannend en is geschikt voor iedereen die van uitdaging houdt en wil bewegen. Het complete lichaam is erbij betrokken en dit leidt er toe dat je je na een aantal weken Power Yoga fitter, energieker en kalmer voelt. Regelmatig beoefenen van Power Yoga zorgt voor vermindering van stress, een energie boost bij beoefening in de ochtend, verbetering andere sportieve prestaties en toename van fysieke- en mentale kracht. Goed voor de ontwikkeling van spieren. Het lichaam krijgt een souplesse, die het nog niet eerder heeft gehad.

Power Yoga heeft ondanks dit fysieke aspect wel alles met yoga te maken. Ook innerlijk verandert er namelijk wat door beoefenen van Power Yoga. Je mentale veerkracht wordt herontdekt en versterkt. Ook kan het bijdragen aan meer discipline en zelfkennis, controle en contact met je lichaam, de behoefte naar een gezondere levensstijl, innerlijke rust, verlies van overtollig lichaamsvet. In een Power Yoga sessie komen fysieke kracht, mentale kracht, souplesse, conditie en balans allemaal aan bod, waardoor alle systemen in het lichaam worden geactiveerd en verbeterd.

Hatha/Hatha Flow Yoga:

Deze lessen bestaan uit houdingen uit de klassieke Hatha Yoga en worden zowel technisch als in flow benaderd (bij Hatha Flow). Elke les begint met het opwarmen van het lichaam en het tot rust laten komen van de geest. Door middel van ademhalingsoefeningen en korte meditaties helpen we de aandacht meer naar binnen te laten keren. Na de warming-up zullen verschillende asana’s aan bod komen en staat het ruimte maken in het lichaam centraal. Dit doen we door middel van ademhaling, juiste allignment en gronden. We zullen een balans zoeken tussen je grens voelen en respecteren en deze eventueel verleggen. Elke les word afgesloten met een ontspanning en korte meditatie.

Vinyasa Yoga:

Vinyasa Yoga zit tussen Hatha Yoga en Power Ashtanga Yoga in. Zoals bij iedere vorm van Yoga, staat de adem centraal. Vinyasa Flow is voor mensen die de Power Yoga te zwaar vinden en Hatha Yoga te zacht. Flow yoga is een vorm waarbij het tempo iets lager ligt dan in de Power Yoga les. De houdingen zijn minder intensief maar worden wat langer aangehouden en er worden minder intensieve overgangen naar de houdingen toe gemaakt. Daarnaast is de eindontspanning iets langer.

Kundalini Yoga:

Kundalini Yoga is een Yoga vorm waarbij actie en meditatie met elkaar worden afgewisseld. Het is een Yoga vorm die helpt de balans tussen lichaam en geest te herstellen en om negatieve energie om te zetten in positieve energie. Hierdoor kun je o.a. meer rust ervaren in jezelf, meer levensvreugde ervaren, meer energie en kracht ervaren en leer je anders omgaan met de uitdagingen in het leven. Ook de ademhaling speelt een belangrijke rol bij Kundalini Yoga. Deze Yoga vorm leert je het negatieve om te buigen naar het positieve en brengt je in contact met jezelf, je innerlijke kracht en geeft je het gevoel van rust en vrijheid.

Iyengar Yoga:

In de Iyengar Yoga wordt veel gebruik gemaakt van zogenaamde ‘props’, riemen, blokken, etc. Nadruk wordt gelegd op detail, precisie van de houding. Een geleidelijke opbouw zorgt voor ontwikkeling van steeds meer kracht, mobiliteit en stabiliteit. Langzamerhand ontwikkel je geest en lichaam om steeds complexere houdingen aan te kunnen nemen.

Yin Yoga:

Yin Yoga is gebaseerd op de vijf elementen theorie van energie vanuit de chinese geneeskunde. Wij hebben zowel Yin als Yang nodig om in evenwicht te zijn. Yin Yoga is gericht op het rekken en stimuleren van bindweefsel, gewrichten, pezen en soms ook de botten. Energielijnen worden gestimuleerd. Bindweefsel krimpt naar mate wij ouder worden en wordt stug. Yin Yoga is een manier om dit “sappig” te houden en vertraagt hiermee het stram worden. Maar naast deze medische wetenschap is Yin Yoga ook een mooie aanvulling op ons dynamische leven en naast een dynamische Yoga (Yang). Een dynamische Yoga stimuleert voornamelijk ons spierweefsel. Terwijl bij Yin dus de Fascia (bindweefsel en gewrichten) wordt gestimuleerd. Een Yin Yoga les kenmerkt zich door langzamere houdingen, die langer, bijvoorbeeld 3 of 5 minuten worden aangehouden. Terwijl de spieren in principe ontspannen zijn. De meeste poses zijn zittend. Zodra er stilte wordt bereikt in een pose, is het mogelijk het dieper gelegen weefsel te bereiken. Yin Yoga kan een meditatieve en therapeutische werking hebben en er kunnen specifieke poses worden gebruikt om een bepaald functie gebied te bereiken. Yin Yoga kan fysiek, energetisch en mentaal/emotioneel voordelen en veranderingen brengen.

Yoga Nidra

Yoga Nidra is een effectieve techniek voor diepteontspanning op lichamelijk, geestelijk en emotioneel niveau. Nidra betekent ‘slaap’, vertaald: ‘de slaap van de yogi’s’. Yoga Nidra werd ontwikkeld vanuit traditionele technieken die in India al eeuwenlang worden toegepast om lichaamsfuncties te beheersen. Bij het beoefenen van Yoga Nidra ‘pendelen’ lichaam en geest tussen ontspanning en halfslaap. Uit ervaring blijkt dat mensen na een Yoga Nidra oefening evenveel energie terugkrijgen en even ontspannen zijn als na drie à vier uur slaap. Het lichaam is op een bijzondere manier in slaaptoestand, terwijl het innerlijk bewustzijn helder wakker is. Zo kun je tijdens de oefening lichamelijke en geestelijke spanningen loslaten en blokkades doorbreken.

Zwangerschapsyoga

Tijdens de Zwangerschapsyoga lessen leer je specifieke bewegingen en ademhalingstechnieken die je kunnen helpen tijdens je zwangerschap en bevalling. De houdingen zijn gericht op het soepel en sterk houden van je lichaam. Met een focus op het bekken en de onderrug.

Kinderyoga:

Tijdens Kinderyoga gaan kinderen op ontdekkingstocht in en met hun lichaam door middel van beweging, meditatie, spel en dromen. Het doel is, naast plezier, te leren dat het fijn en veilig is om met jezelf te zijn. Hierdoor leren ze te vertrouwen op zichzelf, de ander, en ervaren ze het plezier van samenspel. Lees hier meer over Kinderyoga door Badu.